zaterdag 19 april 2008

Vragenverzameling

Vragen zijn een ideale opstap om je schrijven mee te beginnen, zeker als je verlegen zit om een onderwerp, of niet zo goed weet hoe te beginnen. Daarom de vraag of je in je dagboek of bv op losse kaartjes je eigen vragenverzameling zou willen beginnen. Mooie, spannende, diepzinnige, prikkelende, verrassende vragen die jou raken. Je kunt dan ten allen tijde zo’n vraag trekken en daarmee je schrijven starten. Wellicht heb je al een verzameling van dergelijke vragen. En anders kun je er van nu af alert op zijn of je ergens dergelijke vragen hoort of leest. Door op het weblog uit te wisselen kun je zo je eigen vragenverzameling uitbreiden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Vragen heb ik altijd gehad en blijf ik stellen; toch lijkt deze opdracht niets op te roepen als ik er over nadenk. Misschien omdat er teveel mogelijkheden zijn, of omdat er een aanleiding voor me nodig is, een situatie die vragen oproept? Een situatie kan natuurlijk van alles zijn: een plaats, een mens, een fietstocht, een boek, een geur, een plots opkomende gedachte en ga maar door. Dus, het handigste natuurlijk om op zulke momenten de vragen op te schrijven. Echter, de vraag die bij mij als eerste opkwam was: hoe kan ik vragen voor me zien? Als beelddenker heb ik een voorstelling nodig; hoe voelt, ruikt, beweegt een vraag, hoe ziet die er uit? De ‘trage vraag’ en de ‘prikkelende vraag’ van Paul hebben voor mij die kwaliteit, spreken bij mij vooral de rechterhersenhelft aan, terwijl bijvoeglijke naamwoorden als diepzinnig, spannend, mooi, filosofisch, grappig voor mij meer linkerhersenhelft beschrijvingen zijn. Ik heb vragenkwaliteiten verzameld, die voor mij de vragen tastbaar of zichtbaar maken, die ik kan proeven.

aangebrande vragen
achterbakse vragen
bedrijvige vragen
berouwvolle vragen
bijziende vragen
bokkige vragen
bolle vragen
cirkelvragen
donkere wolk vragen
doorgezakte vragen
doorgewinterde vragen
doorweekte vragen
doorzeefde vragen
doorzweette vragen
gebloemde vragen
geef-ze-van-katoen vragen
gekwelde vragen
geluidloze vragen
gespleten vragen
gevilte vragen
gewillige vragen
gezouten vragen
gloeiende vragen
glooiende vragen
goedgemutste vragen
gorgelende vragen
gonzende vragen
hoog-van-de-toren vragen
houdbare vragen
huppelende vragen
jubelvragen
karweivragen
knapperige vragen
knisperende vragen
kwispelende vragen
lak-aan-alles vragen
lastig-parket vragen
lispelende vragen
luidruchtige vragen
mesjoche vragen
mokkende vragen
mompelvragen
mondjesmaatvragen
mooi weer vragen
omheinde vragen
opgedofte vragen
opgehitste vragen
opgeluchte vragen
opgespoten vragen
ophoepelvragen
pekelvragen
plastic vragen
pluizige vragen
poezelige vragen
rondsluipende vragen
sappige vragen
sjofele vragen
sponzige vragen
strakke vragen
succesvolle vragen
stroperige vragen
treurende vragen
uitgestippelde vragen
vierkante vragen
voor-de-vuist-weg vragen
voorbije vragen
vroege vragen
wijkende vragen
zeulende vragen
zevenmijlslaarzen vragen
zilte vragen
zoemende vragen
zomerse vragen


En nu de vragen nog dus………

Paul Beekers zei

WAUW,
prachtige lijst Marjan, en zeer zeker prikkelend voor mijn rechterhersenhelft! Ik associeer spontaan weer vele andere soorten vragen, zoals chagerijnige vragen, kloppende vragen, dansende vragen, hebberige vragen, struikelende vragen, muizenissige vragen, twijfelende vragen, man, je hebt ze echt in alle soorten en maten.

En die laatste van je bleef hangen (niet zo gek natuurlijk met een roodverbrand hoofd):
Zomerse vragen, wat zijn dat voor soort vragen?

Paul

Anoniem zei

Zomerse vragen: vragen die zo weer verdampen, die niet veel om het lijf hebben, lichtvoetig, een beetje zoals het eten van Haagse bluf: Hee, zie je die koeien daar, zouden ze gras echt lekker vinden? Weet je nog vorig jaar om deze tijd, toen we de dijk afrolden in de koeienvlaai? Zullen we stilletjes aan hun staart trekken? Denk je dat het gras pijn heeft als we erover lopen?