zaterdag 19 april 2008

Vragenbrainstorm

Onderstaand de 15 vragen die jullie tijdens de les hebben geselecteerd, en over geschreven hebben. Wellicht is er een andere vraag bij waar je wel eens in wil duiken. Ook vragen die je in eerste instantie niet aanspreken kunnen heel verrassend zijn. Spreek met jezelf een tijd af (bv 7 minuten), of kies een schrijfvorm (doorschrijven, rondeel, woordenlego) en begin met schrijven. Schrijf alsof je nog nooit over deze vraag heb nagedacht.

> Wat maakt je verliefd op een ander?
> Vind je het leuk om de krant te lezen of is het een verplichting?
> Is een horloge gelukkiger dan een wekker?
> Wat heb jij geleerd van je ouders?
> Welk talent zou jij eigenlijk willen hebben?
> Heb jij wel eens aan een demonstratie meegedaan?
> Geloof jij ergens in?
> Wat is ‘honour your own self’?
> Met welk dier zou jij jezelf vergelijken?
> Wat weet jij nu dat je vijf jaar geleden niet wist?
> Heb je wel eens het gevoel dat je in een film leeft?
> Wat ontroert jou?
> Geloof jij dat er maar 1 ware liefde voor jou rondloopt?
> Wie kent jou eigenlijk het beste?
> Wat denk je dat het ergste is dat jou kan overkomen?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ik van mijn ouders heb geleerd en nog leer

Mijn ouders leerden mij om de kleine, maar belangrijke dingen in het leven te waarderen en alle levende wezens te respecteren. Ze ontwikkelden bij mij gevoel en interesse voor kunst en natuur. Lessen die voor mij de basis zijn voor mededogen en het vermogen om te vergeven. Ze leefden me voor hoe je angst kunt overwinnen, het leven kunt leven ondanks krachtige tegenwind, de verschillende imperfecties, traumatische ervaringen, diepe teleurstellingen en met het herkennen van talenten, wilskracht, nuancering, vrijheid en doorzettingsvermogen. En met een gave voor tintelende humor en schaterlach. Ze toonden ook door hun eigen beperkingen waar ik verder wilde, een andere weg wilde gaan en ze konden de moed opbrengen mee te kijken, zich te verdiepen in deze visies. Hun openheid voor andere opvattingen, voor mensen van diverse culturen, religies, afkomst inspireert en raakt me. Hun toegankelijkheid en interesse hebben mij sterk gevormd en zijn richtingbepalend geweest in mijn keuzes voor studie en beroep.
Ze laen me zien hoe kracht en breekbaarheid samen kunnen gaan, hoe elke fase weer een omwerken van gaven betekent en ondanks de verliezen winst oplevert, tegelijkertijd afscheid inhoudt. En dat dat goed is. Ze laten me voelen dat hun bestaan, hoewel soms verborgen, diep spiritueel is en gevoed wordt door warmte. Ik leer van hun worstelen met hun onvolkomenheden en het lijden daar aan. Ze laten me het menszijn ten diepste ervaren.

Anoniem zei

Geloof jij ergens in?

Ik geloof in de kracht van taal. In de troostende werking van woorden. Een woord als nabijheid, als behoedzame en tedere aanraking. Een klank die verlicht, versterkt en omhult. Taal als goddelijke gave, als menselijke zeggingskracht.

Anoniem zei

Vind je het leuk om de krant te lezen of is het een verplichting?

Noch leuk, noch een verplichting. Ik wou dat ik goed krant kón lezen. Helaas, binnen de kortste tijd word ik overweldigd door alle koppen die me tegelijkertijd aanvliegen, om aandacht vragen. Ik zie verbanden die er niet zijn, associeer op de woorden, de uitdrukkingen, vraag me af wie zo’n kop verzint en ben dan mentaal afgemat voor ik echt tot de inhoud kom. Kwestie van filteren, één ding tegelijk, gewoon een stuk uitscheuren, oogkleppen, noem maar op. Zeker tachtig procent verdwijnt in de oud-papierbak; ik beslis dat ik het milieu en mezelf zo niet wil belasten. Het is net als wanneer ik een boekwinkel binnenkom; de ene kaft nog mooier dan de andere, letters, woorden, stapels boeken naast elkaar. Ik weet niet waar te kijken. Zie in het voorbijgaan aan de gezondheidskast een boek getiteld ‘De multi-orgastische vrouw’ naast ‘Snurken en apneu’ en vraag me af of die om een bepaalde reden naast elkaar staan: zijn vele orgasmen een remedie tegen snurken of krijg je dan juist last van apneu, of is de vrouw soms zo moe na het multi-orgasmeren dat ze het snurken van de partner niet meer hoort? “Kan ik u helpen?” “Nee, dank u”, ik heb mijn keuze al gemaakt: weg hier, voordat ik ga fantaseren over andere samenscholende titels, die mij al op aan afstand uitnodigen; ‘Waarom ik altijd gelijk heb’ met ‘Een geheugen als een zeef’ (dat lijkt me inderdaad goed samen te gaan), ‘Doolhof in meervoud’ met ‘Liever positiever’ (zal een hele klus zijn) en ‘How to think about weird things’ met ‘The law of attraction voor beginners’. Laat maar zitten, ik heb geen boek meer nodig, ik heb genoeg stof voor de rest van de dag.

Anoniem zei

Wat maakt je verliefd op een ander?

verliefdheid, maar eerst betovering
kan nog van alles worden
niets staat vast
eerst betoverd
door een stem, een woord
de souplesse van contact
van alles kan het worden
verliefd op betovering eerst

Anoniem zei

Met welk dier zou jij jezelf vergelijken?

Met een otter. Ik heb geschreven in de vorm van een ‘villenelle’:
Aantal dichtregels: 19, aantal strofen: 6
De eerste vijf strofen bevatten elk drie regels.
De laatste strofe bevat vier regels.

Schema:
Strofe 1: a1- b1- a2
Strofe 2: a3- b2- a1
Strofe 3: a4- b3- a2
Strofe 4: a5- b4- a1
Strofe 5: a6- b5- a2
Strofe 6: a7- b6- a1- a2

Rijmschema van de zes strofen: aba aba aba aba aba abaa



Een otter, speels en fel
schiet geruisloos door het water
zo aangepast, behendig, snel

Hij jaagt, daagt uit, een samenspel
als een luchtig stuk theater
een otter, speels en fel

In een handomdraai een prachtforel
plots gevangen even later
behendig, slim en snel

Rolt op de rug, de brutale rebel
smikkelt de vis met veel gesnater
kijk, de otter, speels en fel

Natafelen is poetsen van het glanzend vel
geen zwaartekracht, alleen geklater
zo aangepast, behendig, snel

Glijdend op zijn buik begint hij een straf duel
gepiep, gefluit, wat een vlotte prater
de otter, een lachebek, speels en fel
zo mooi aangepast, behendig, snel.