zondag 25 mei 2008

Mijn biografie

Het is zover. Iemand is in jouw leven gedoken, heeft alle relevante feiten verzameld, alle belangrijke personen in je leven gesproken en heeft dit alles nu verwerkt in een biografie van jouw leven. Het boek is zo goed als klaar, en komt binnenkort uit. Er zijn een aantal titelsuggesties. En de achterflap moet nog geschreven worden. Jijzelf bent die biograaf. En jij schrijft, in 3e persoon, over het leven van degene wiens biografie nu geschreven is. Hieronder de titels die de uitgever in overleg met jou heeft vastgesteld, en waar nu nog uit gekozen moet worden. Kies een titel, en schrijf vervolgens, kort en bondig de achterflap van het boek, waarin je een schets geeft van het levensverhaal dat in deze biografie beschreven staat, en duidelijk wordt hoezeer deze titel past. Hier hoef je geen nachten op te broeden. Jij kent deze persoon nu door en door. Deze titel past perfect. Dus prik 10 minuten en schrijf die achterflap.

> Alles is liefde
> Het gaat niet om mij
> De ondraaglijke lichtheid van het bestaan

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Biografie Achterflap


AARDBEIEN zonder SLAGROOM



In dit boek lees je hoe je om kunt gaan met aardbeien zonder slagroom.
De hoofdpersoon investeert een halve eeuw om op alle mogelijke en onmogelijke manieren,
aan slagroom te komen, deze op te kloppen en stijf te houden.
Ze doorleeft slapgeworden slagroom,eet zich ziek aan geschifte slagroom,beschrijft de wanhoop van uitverkochte slagroom,
kortom niets menselijks is haar vreemd.
Dit menu wordt gelardeerd met humor
oprechtheid en een Boedha die haar terug laat keren naar de sappige aardbeien die thuis onvoorwaardelijk op haar wachten.
Het boek eindigt dan ook met een aardbeienhuwelijk.



Enkele flarden van hoofstukken van het boek AARDBEIEN ZONDER SLAGROOM
zijn hieronder weergegeven.

Korte inhoudsopgave
-------------------

In het eerste hoofdstuk reikt de aardbei fris en fruitig uit naar de slagroom.
Voor de lezer die ongelukkig wordt van metaforen en onmiddelijk afhaakt volgt hier een vertaling.
De aardbei staat voor de schijfster
die zich identificeert met een voorwerp op har schrijftafel namelijk een fijnbesnaard houten boedhabeeld.
De afspraak loopt om een dialoog aan te gaan met'de ander', waarmee het levenstema "op zoek naar de slagroom" geactiveerd wordt.
Het proces van uitreiken naar kontakt en geen respons ontvangen.
Het proces van verwachting,afspraak,teleurstelling en leegte.
Het proces van vallen en opstaan.

In het tweede hoofdstuk is iedereen moe.

In het derde hoofdstuk gaat het over een potentieel verlichte boedha en het omgaan met een teek.

Hoofdstuk vier = ALL-_EEN ofwel AARDBEI-ZIJN.

Hoofdstuk 1 KONTAKT!!
----------------------

Dag onbekende,

ik ,als boedha ,merkte dat ik iets van mijn gelijkmatigheid verloor
toen ik je mailde en de verwachting had dat je me zou lezen en terugmailen.Er ontstond zin.Daarna weerzin.
Geen reaktie , dit herinnerd mij aan mijn weg tot meesterschap.
Nu ben ik in het midden , mijn blik naar binnen, rust volledig in mijzelve.
Dit deed me ook besluiten om toch te spreken omdat ik me erop verheugde te spreken.
Nu spreek ik (mail ik) los van spiegeling, reaktie van de andere kant, kan wel kan niet.
Ik voel dat ik mijn balans en dus kracht en dus vrijheid herneem door de opdracht uittedrukken die ik me voornam.
Ik voel mijn bodem warm zijn.
Dit is vredig en zeer rustend inmezelf.
Dit is ook het thema in mijn leven wat zich nu met deze onbekende aan de andere kant afspeelt.Is het allen concept , is de ander gematerialiseerd?
Ontstaat er existentie door verbinding met een levend mens met verassende input;
of blijft de energie in en rondom mij.
Nu is het laatste de focus.
Ikwil dan zeggen dat schoonheid, fijnheid en de ongelooflijke liefde uit het hout waaruit ik gesneden ben adembenemend mooi zijn.
Nadat de adem benomen is help ik mensen om spontaan tot een diepe ademteug te komen, waarbij de innerlijke boedha aangeraakt wordt, desgewenst.
En dit is mijn bestemming.

liefs aan u allen Boedha

Hoofdstuk 2,
Boedha en "zij die schrijft"
--------------------------------

Boedha en "zij die schrijft"




Ik als Boedha heb nog steeds geloken ogen maar als ik eerlijk ben val ik bijna van mijn sokkel van moeheid
Mijn moeheid is prettig ,ik ga dan met mijn aandacht volledig rusten in mijn innerlijke aanwezigheid.
Laat de wereld buiten me lekker tekeer gaan over het algemeen los van god en fors on the run om een vervullende prikkel te scoren ,wat mijn inziens maximaal enkele minuten bevredigd.
Het riekt me dat ik een oordeel aan het vellen ben over de buitenwereld wat mijn status als verlichte boedha aardig op de tocht zou kunnen zetten.
Weet wel dat de pikante gekruide saus van compassie hier wonderen verricht.
De moeheid van mijn medecompagnon "zij die naar me kijkt" is van een andere orde.Zij blokkeert door haar denkhoofdje bezonder veel leuke impulsen
en
ze wil het feestje hier op aarde ook nog prettig kunnen volgen.Ze wil ook vruchtbaar ,zinvol bijdrage leveren aan god weet wat,
Ze bedoeld dit zo goed maar we worden er beiden doodmoe van.
Ik vermoed als boedha dat ik nu enige energie van haar overneem ze zit namelijk voor me te tikken .
Ga straks effe uitzoeken of ze haakt aan een oude pijn van mij ,die ik dan even dien te onderzoeken en uitzuiveren,of dat het allemaal van haar is.


Hoofdstuk 3
Dialoog met 'danceforjoy'


Dag dance for joy,

Ik hebeen missie, eenzijn met wat is, wie ik ben en uit dat hout heb ik me ook laten snijden om een beeld neertekunnen zetten voor wie een beeld wil vinden.
Je vraag of ik een rol of legende ben is een goede vraag waar ik mijn voorhoofd voel spannen als ik een volledig antwoord wil geven, ik volg echter mijn eerste impuls ,
ik ben een rol die refereert aaan een totaal.
Wat gonst bij me is stilte - vrede -balanszijn - mild - windstil vrede- focus -- eenpuntigheid - niets en alleszijn,stil en doods ,
stralend en bewegingsloos,opgesloten en vrij,niets en leeg,strak en los.....

Ga even ertussen uit want de witte herder van 'zij die naar mij kijkt"
heeft een teek en dat maakt dat ze in de aardse dimensie van zorg en worsteling komt.
Ik weet dat ze de draad weer oppakt ,wanneer hangt sterk af of ze de overvloed aan prikkels om haar heen kan relativeren en kiezen voor spelen met mij.

Hoofdstuk 4, AARDBEI-ZIJN

Zo Joy en Dance,

ze is weer terug.
De teek is opgelost, ze heeft de knieblessure van haar zoon behandeld , ze heeft de kursus persoonlijk inzicht voldoende bekeken om hem morgen te geven.
Ze heeft net op internet een half uur gezocht na haar persoonlijke inlogcode,
Onderwijl voelde ik haar verlangen om weer boedha te worden en vanuit mij de dag verder te vervolgen.
Ze is gek op de ontdekkingen die ze zo moeiteloos doet als ze via mij schrijft.
Goed nu ik .
Hoelang kan ik leven,vraag je .Dat is werkelijk grappig want als iemand zowel dood als levend is ben ik het.Misschien is dat ook wel het belangrijkste aan mij dat ik 2-in-1manifesteer.
Zoals eerder gezegd sterft het bij mj van de tegenstellingen ofwel
glimlach je erom.

In mij zit wat in ieder mens zit of lievergezegd andersom
Bij de meerderheid is het ietwat vertroubeld door zo godsgruwelijk veel afleiding vanaf de geboorte dat u een beetje de weg kwijt bent,
ik ben de weg dus raak hem niet kwijt,al zou ik het willen.
Dan 'joy en dance' vraagt je iets over alcohol en roken.
Als ik alcohol drink ga ik uit mijn midden en mij boeit dat niet,
'zij die tegenover mij schrijft' wel bij vlagen maar dan is ze al uit haar midden in haar hoofd pluseen overprikkelde zonnevlecht ,dan geeft het wat verzachting op aards vlak.
Roken betekent diep inhaleren ,ik doe niet anders dus hoef daar geen bittere smaak aan toe te voegen uit tabak.

Maar ik kom ook niet op feestjes of zit s' avonds gestresst op een bankstel voor de tv, alleen.
Ik ben wel ALL EEN.

Misschien kun je me eens mee uit dance en joy nemen ,ik geef alles haar plek...

In spi rat ie ,Boedha en "zij die schrijft/kijkt"



Marcella van Bree

Anoniem zei

Met plezier gelezen! Heel grappig. Goede vondst: all een!
Nicole

Anoniem zei

Niet zozeer een reactie op deze opdracht, maar op één van de mijmeringen van Alain Button, die we van Paul kregen. Toen ik de vraag las: Zegt de manier waarop jij je tanden poetst niet veel meer over jou dan het verloop van je loopbaan? was mijn onmiddellijke reactie: de manier waarop ik mijn tanden poets is bijna een precieze weergave van de ontwikkeling van mijn loopbaan, oftewel als je kijkt naar mijn loopbaan heb je enig idee hoe ik mijn tanden poets.
Hoewel ik mijn tanden uitgebreid en grondig poets, zit er niet echt een systeem in; tijdens het poetsen mijmer ik over van alles, de tandenborstel beweegt alle kanten op, van linksonder naar het midden naar rechtsboven, enzovoort. Toch is er uiteindelijk geen plekje overgeslagen, al zullen sommige plaatsen drie keer en andere zes keer gepoetst zijn. Er zit blijkbaar wel enige lijn in, want het resultaat is zodanig, dat een mondhygiëniste weinig toe te voegen heeft. Zo ook met mijn loopbaan; de verschillende mogelijkheden van alle kanten bekeken, meerdere zijwegen bewandeld, diverse beroepen uitgevoerd, de één wat grondiger dan de andere, met uiteindelijk toch een aardig resultaat. Ook hier is een opbouw te zien. Grondig eveneens. Een andere overeenkomst – helaas - is het verval op beide gebieden. Hoe nauwgezet ook gepoetst, de ene na de andere kies ging naar de haaien; de kronen en vullingen zijn al niet meer te tellen. Reden: onduidelijk, pech dus. De neergang van de loopbaan heeft een tijdje geleden ook zijn intrede gedaan. Reden: pech. Misschien zou ik mijn poetsgedrag kunnen veranderen en daarmee mazzel op baangebied kunnen creëren?

Anoniem zei

Hoi Marjan,
Grappig dat ik zowel in het tanden poetsen en mijn banenzoektocht me herken in jouw beschrijving. Mooi gedaan. Geweldig dat je tot een kwartier voor de deadline nog zo actief bezig bent geweest. Nu is het donderdag en kan dit berichtje gelukkig nog even plaatsen.
Marjan en alle anderen: het gaat jullie goed, maar misschien weer niet te goed, waardoor er door het levensgenieten geen tijd voor schrijven meer overblijft. Het gaat jullie middelmatig goed!Met zo nu en dan een toef slagroom op de aardbeien, iets van je boodschappenlijstje.
Groet Nicole